O copywritingu dnes počujeme z každej strany a mnoho z nás má aký taký obraz o tom, čo sa pod týmto názvom ukrýva. Viete však čo copywriting v skutočnosti znamená a prečo je toľko vyhľadávaný?

Slovo copy ako základ tohto pomenovania pochádza z anglického jazyka a  ako také znamená textový podklad.

Copywriting môžeme inak nazvať kreatívnym písaním, ktoré zahŕňa vytváranie textov reklám, sloganov či všeobecného obsahu tej ktorej značky. Ide o proces na ktorého konci stoja presvedčivé marketingové materiály, ktoré ľudí dokážu motivovať k určitej činnosti ako je napríklad nákup služby alebo produktu či kliknutie na odkaz.

Copywritingové texty môžu mať tlačenú formu. Vlastne, ak sa pozriete do svojej poštovej schránky, nájdete v nej hneď niekoľko príkladov copywritingu, od propagácie obchodov s oblečením či reštaurácií, cez rôzne katalógy alebo letáky obsahujúce rôzne produkty a služby, to sú všetky formy copywritingu.

Avšak oveľa častejšie sa stretávame s online verziami copywritingu. Veľa z toho, čo čítate online, je prácou copywriterov, vrátane väčšiny obsahu webových stránok či rôznych pravidelných newslettrov, na ktorých získavanie sa zadarmo zaregistrujete.

Do copywritingu môžeme zaradiť aj hovorené texty, ako sú napríklad texty vo videách alebo v reklamách. Televízne reklamy, recenzie produktov na YouTube a dokonca aj krátke videá typu „ako na to“, ktoré komentujú používanie produktu, to všetko sú príklady copywritingu v hovorenej forme.

Kto je to copywriter?

Copywriter je človek, ktorý má na starosti tvorbu obsahu. Mal by vytvárať dostatočne kreatívne texty, ktoré dokážu zaujať cieľové publikum a vyzvať ho k akcii. V skratke je to profesionálny autor, ktorý je zodpovedný za písanie textov alebo podkladov, ktoré sú použité na marketingové a propagačné účely.

Ako je copywriting spojený s obsahovým marketingom?

Copywriting sa využíva na predajné účely. Hovoríme pri ňom o texte, ktorý je vytvorený tak, aby prilákal potenciálnych klientov bez toho, aby bolo nutné priamo ponúkať produkt alebo službu. Copywriting sa teda týka tvorby marketingových a propagačných materiálov.

Obsahový marketing, na druhej strane, označuje tvorbu informačných alebo redakčných stránok na webových stránkach, ako sú napríklad blogové príspevky, stránky s článkami alebo produktové stránky.

Niektorí copywriteri sa špecializujú na obsah priamej reklamy a iní zasa radšej vytvárajú obsah lákajúci potenciálnych zákazníkov tak nejak mimovoľne. Avšak väčšina copywriterov dokáže vytvoriť oba druhy obsahov.

Je rozdiel medzi editorom a copywriterom?

Je. Editori alebo autori obsahu sú zodpovední za tvorbu textov pre obsahovú stratégiu, jedná sa o blogy, e-booky, obchodné správy a podobne. Copywriteri sú zodpovední za kreatívne nápady a koncepty stojace za reklamnými stratégiami. Často sa stáva, že freelanceri sa venujú nielen copywritingu, ale aj písaniu obsahu.

Kto využíva copywriterov?

Pravdou je, že všetci skôr či neskôr potrebujú a využívajú copywriterov. Bez copywriterov by firmy neboli schopné zdieľať svoje správy s potenciálnymi ani súčasnými zákazníkmi.

Medzi užívateľov copywritingu patria nielen webové stránky, ale aj neziskové organizácie, poskytovatelia rôznych služieb či predajcovia v kamenných predajniach.

História copywritingu siaha do dôb keď sa prvé tlačené noviny rozdávali na uliciach. Dnes ho môžete nájsť vo svojich poštových schránkach, e-mailoch či v reklamách, ktoré pozeráte.